Dit is de laatste les voor de leerlingen: hier nemen ze hun eigen stem op bij het filmpje. Een werkje waarvoor heel wat concentratie nodig is. Sommige leerlingen kunnen met behulp van een paar staakwoorden en het schema een vlot ingesproken video maken. Andere leerlingen hebben echt een volledig uitgeschreven scenario nodig.

De micro juist gebruiken en opstellen is van groot belang. Lees de instructies in ons blog nog eens na. Werkt de microfoon niet goed? Lees dan de instructies in het document “eerste hulp bij opnameproblemen”.

Als leerkracht beslis je zelf hoe “juist” het filmpje moet zijn. Je kan de leerlingen na het maken van een foutje gewoon de zin opnieuw laten zeggen. Dan moet jij achteraf het foutje wegknippen uit het filmpje (m.b.v. Windows Live MovieMaker). Of je kan hen opnieuw laten starten vanaf het begin van de dia. Zelf koos ik er steeds voor om de leerlingen door te laten werken, om frustratie tegen te gaan en de spontaniteit te bewaren. De foutjes uit het filmpje knippen duurt niet lang. Je kan vervolgens rechtstreeks uit Windows Live MovieMaker publiceren op YouTube.

Doelen

  • Gecontroleerd, traag, duidelijk spreken.

Lesplan


Download lesplan
Het lesplan
 

 

Evaluatie

Onderstaande scorekaart kan je gebruiken voor je evaluatie..

De leerling articuleert goed. ☆ ☆ ☆ ☆ ☆
De leerling laat voldoende pauzes. ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

 

Materiaal:

Download lesplan

10 tips voor goede filmpjes

Download lesplan Eerste hulp bij opnameproblemen  

 

Onderstaande filmpje gebruik je om het digitaliseren van het schema in Microsoft PowerPoint 2010 uit te leggen. Vergeet niet om de filmpjes te maximaliseren en ze in HD te bekijken zodat je filmpje groot een scherp is.

 

Stap 1: Opnemen van het filmpje

Comments are closed.