12 nov Een dilemma aan de start van de Jonatan Academie
Volgende week gaan we van start met het maken van een nieuwe reeks Jonatan Academie filmpjes met de klas van Juf Annick. Wie onze manier van werken al eens las, weet dat we starten met het selecteren van onderwerpen voor de filmpjes.Juf Annick en ik (meester Bram, de ICT-coördinator) zitten hier met een dilemma: hoe worden de onderwerpen van de nieuwe filmpjes bepaald? Laten we die keuze aan de leerlingen of bepalen we de onderwerpen zelf? Voor beide opties zijn er immers voordelen te verzinnen.
De leerlingen bepalen het onderwerp van het filmpje
Wanneer de leerlingen het onderwerp van het filmpje zelf mogen kiezen is dit een sterke metacognitieve activiteit. Metacognitie is het “kennen van je eigen kennen” of in dit geval: weten welke kennis (leerstof) moeilijk of juist erg makkelijk is voor jou. Dit bewust nadenken over je eigen kunnen en kennen is bijzonder waardevol. De leerling weet zo waar hij aan moet werken. En wij komen te weten wat ze moeilijk vinden. De ervaring van vorig jaar leert ons dat ze het onderwerp ook beter zullen beheersen door er zo intensief rond te werken.
De leerkracht bepaalt het onderwerp van het filmpje
We willen naast de leerlingen die de filmpjes maken ook nog andere mensen bereiken. Eens we een breder aanbod aan filmpjes hebben kunnen ze bijvoorbeeld ingezet worden in differentiatie (momenten de leerlingen op hetzelfde moment aan verschillende opdrachten werken in de klas). Maar ook voor de ouders is het interessant om te weten op welke manier we rekenproblemen of spellingsmoeilijkheden aanpakken. In dat geval is het interessant dat we op een gestructureerde manier tewerk gaan en “boodschappenlijstjes” maken van filmpjes die we zo snel mogelijk willen maken.
Onze keuze
Wat we na onze brainstorm rond dit probleem besloten was het volgende: we kiezen voor de “gulden middenweg”. We laten kinderen eerst zélf kiezen welk taal- of rekenprobleem ze gaan behandelen. Maar we zullen de juiste keuze een beetje bijsturen zodat we oog hebben voor een mooie spreiding in het aanbod van filmpjes.
[…] Lees meer over de keuze die wij maakten in deze blogpost op de Jonatan Academie. […]