21 mrt Belgium… 12 points (let’s hope)

Lissabon, een stad met schattige oude trammetjes, die met veel kabaal de bochtige, steile en smalle straatjes op klimmen. Maar ook de stad waar dit jaar het Microsoft Partners in Learning European Forum plaats vindt. Het onderwijsevenement waar de Jonatan Academie de vertegenwoordiger is voor België. Een soort van Eurovisiesong voor innovatieve ideeën in onderwijs.

Het Microsoft Partners in Learning European Forum enkel een wedstrijd noemen zou het evenement echter oneer aandoen. Tal van workshops, keynote sprekers  en een bezoek aan een Portgugese school staan ook op het programma. Als directeur of leerkracht kan je dus ook gewoon meevolgen en je geest verruimen door de internationale contacten zonder deel uit te maken van de wedstrijd.

Maar met de Jonatan Academie sta ik natuurlijk wél met beide voeten in die wedstrijd. Drie juryleden komen  langs om te luisteren naar mijn “pitch” en om me vragen te stellen. Ze kregen vooraf een uitgebreide bundel met informatie van me en hebben nu tijd om me op de rooster te leggen.

Aangezien dat moet allemaal vrij snel gebeuren werd ik geconfronteerd met de vraag: als ik hen in 3 minuten nog eens moet proberen raken, proberen om de Jonatan Academie het eerste project te laten zijn waaraan ze denken als ze aan de eindevaluaties beginnen. Wat moet ik er dan over vertellen?

Uiteindelijk bleef dit over:

  • Dat “Flipped classroom”-idee waar iedereen het over heeft: leuk! … Maar ’t is eigenlijk een oude manier van lesgeven in een nieuwe verpakking. Jonatan Academie activeert de leerlingen door hén de filmpjes te laten maken.
  • Kinderen met leerproblemen aan het roer zetten maakt hen zo trots, het motiveert hen en zorgt voor mooie leerresultaten, zowel op gebied van lesinhoud als ICT-vaardigheden.
  • Het resultaat, een bibliotheek van filmpjes is als een druppel in een plas water die steeds meer mensen raakt: andere kinderen, hun ouders en collega-leerkrachten.

Hopelijk raakt het ook de juryleden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *